[Dídim] m'explicà d'una noia anomenada Alexandra que va deixar
la ciutat per recloure's en un sepulcre; rebia el necessari per viure
a través d'un espirall i en deu anys no es va trobar cara a cara amb
cap dona ni amb cap home1.
Però el desè any s'adormí per sempre després d'haver-se disposat
ella mateixa en decúbit2,
i així, la dona que solia fer-li visita, quan no en va rebre senyals
de resposta, ens va avisar; tirada al terra la porta doncs hi vam
entrar i la vam trobar dormint el son etern. La tres vegades beata
Melània, de qui parlaré més endavant, d'ella explicava: “Jo no la
vaig veure cara a cara, però des de l'espirall li vaig preguntar per
què s'havia tancat al sepulcre. Parlant a través de l'obertura va
dir: 'Un home va perdre el cap per mi i jo que no volia que semblés
que li estava fent mal o que l'estava exposant al ridícul, vaig
preferir anar a viure a la tomba abans que ofendre una ànima feta a
imatge de Déu'. I quan –afegí– li vaig preguntar: 'Llavors com
aguantes sense veure ningú, barallant-te amb el tedi3?'
Va contestar: 'Des del matí fins a la nona prego cada hora, mentre
filo el lli; la resta del temps vaig viatjant amb la ment entre els
sants patriarques, els profetes, els apòstols i els màrtirs, i
després de menjar el meu rosegó de pa, les hores que resten les
dedico a aguantar tossudament i a esperar el final amb confiança.'”
1 μητὲ
γυναιξὶ μητὲ ἄνδρασι συντυγκανούσα
κατ'ὄψιν.
2 σχηματίσασα
ἑαυτήν. Força ambigu. Ramon
i Arrufat, seguint en part Lucot (“après
s'être revêtue de l'habit monastique”),
opta per “després d'haver-se vestit ella mateixa”. Barchiesi:
“si compose”.
R. T. Meyer: “arranged herself”.
Lampe en aquest cas no és de massa ajuda.
3 τῇ
ἀκηδίᾳ. És, com ja hem vist al pròleg, a més de la φιλοζωΐα i ήδονή (covardia i voluptat) un dels tres enemics de la vida monàstica.
L'accídia
(taedium)
serà un dels temes centrals de la literatura monàstica de l'edat
mitjana. Per exemple, en trobem esment en L'Spill de la vida religiosa, una obra del
segle XVI de la literatura catalana. Tal com ens explica Pep
Valsalobre al seu blog, Melancholia, l'acedia
ocupa un lloc destacat en aquesta obra, tant que l'autor (anònim,
per cert) li dedica un personatge, Bé Em Vull, imatge en negatiu
del protagonista, Desitjós, que encarna de totes les virtuts.
[Palladio. La storia
lausiaca. Edit. G.J.M. Bartelink,
Fondazione Lorenzo Valla, Milà, 1974, 5]
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada