Hipòcrates saluda Filopèmen.
Els delegats que em van fer a
mans la carta de la ciutat també em lliuraren la teva: m'ha fet
molta il·lusió la teva oferta d'hospitalitat amb manutenció
inclosa. Podrem venir, si la Sort acompanya, i creiem que serà amb
perspectives millors que aquelles que apareixen a la vostra carta, ja
que l'home mostra símptomes no pas de follia, sinó de vitalitat una
mica excessiva de la psique1.
No hi ha res que l'amoïni: ni fills, ni muller, ni parents, ni
patrimoni, res de res. Es queda apartat en la seva calma, amb si
mateix, sovint dins de coves o a llocs deserts o a l'ombra dels
arbres o a la gespa tendra o a la vora de rierols plens d'aigua. Bé
doncs, és la mena de símptomes que es presenten amb freqüència en
el cas dels melancòlics. Per exemple, de vegades són callats i
solitaris, prefereixen els llocs aïllats, són misantrops i eviten
la presència dels seus semblants perquè estranya per ells2.
D'altra banda en qui es dedica al saber no és fora del comú que la
seva immersió en la saviesa foragiti la resta de preocupacions. És
com quan els esclaus i les esclaves discuteixen fent xivarri a casa
i, tot d'una, es presenta la senyora i ells s'aturen esmaperduts. De
manera similar actua la resta de les inclinacions humanes, asservides
als mals: és a dir, així que es manifesta la presència de la
saviesa, les altres afeccions cedeixen el lloc com esclaves. No només
els bojos cerquen les coves i la tranquil·litat, sinó també qui
transcendeix amb la ment els problemes humans,
cercant la pau interior. D'altra banda quan la ment, fatigada per les
preocupacions exteriors, desitja fer descansar el cos, cerca la
tranquil·litat. Després, quan de bon matí es es lleva, recollit en
si mateix, contempla al voltant seu el país de la veritat, on no hi
ha pare, no hi ha mare, no hi ha dona, no hi ha fills, no hi ha
germans, no hi ha parents, no hi ha esclaus, no hi ha atzar, no hi ha
res que generi convulsió3.
Tots els elements pertorbadors tenen por i en queden fora; no gosen
ni apropar-s'hi per temor dels habitants del lloc. Aquell país és
habitat per arts, virtuts de tota mena, déus, éssers divins,
voluntats i pensaments; en aquell punt, el pol és envoltat per la
corona dels astres en moviment divers4.
I és a aquest indret on potser ha emigrat
també Demòcrit procurant la saviesa. Llavors, com que per culpa de
la llunyania ja no presta atenció als seus conciutadans, és
considerat malalt mental, pel fet de ser un solitari. D'altra banda
els Abderites
–delatats
pels diners que es volen gastar–
fan que es
noti
que no
comprenen
Demòcrit.
Sigui com sigui, benvolgut Filopèmen, prepara't a rebre'm, car no vull causar molèsties a la vostra ciutat ja plena de problemes quan tinc una relació d'amistat amb tu des de fa molt de temps, com saps.
Sigui com sigui, benvolgut Filopèmen, prepara't a rebre'm, car no vull causar molèsties a la vostra ciutat ja plena de problemes quan tinc una relació d'amistat amb tu des de fa molt de temps, com saps.
Salutacions.
[Oeuvres Complètes d'Hippocrates Tome IX, Ed. E. Littré, Paris, 1861, J. B. Baillère et Fils, pag. 330-332]
1 Hipòcrates
dubta entre dos aparents extrems: manía/sofía
(follia/saviesa). El comportament de Demòcrit és símptoma de
follia o és indici de saviesa?
2 En
la teoria dels humors, el temperament –és a dir la combinació–
és determinat per quatre humors principals: sanguini (sang),
colèric (bilis groga), melancòlic (bilis negra), flegmàtic
(flegma). Això ens duu directament al Problema
XXX que forma part del corpus aristotèlic (953a):
«Per què tots els personatges
qua han destacat
en la filosofia, la política, la creació
literària o en
les arts apareixen melancòlics,
i alguns fins al punt d'emmalaltir per
culpa dels efectes de la bilis negra, com per exemple, entre els
herois, s'explica d'Hèracles?» Més
endavant entre les persones considerades melancòliques s'esmenten
Empèdocles, Plató i Sòcrates, dient que són nombrosos els
filòsofs en aquesta categoria i, quant als poetes, s'explica que
gairebé tots són així. Interessant
també el cas de l'heroi
Bel·lerofont, que es descriu com un solitari –com Demòcrit– i
del qual es recorden uns versos d'Ilíada VI, 200 («Bel·lerofontes,
més tard, quan tots els déus l'odiaven/i vagarós travessava la
plana aleienca/bo i rosegant el seu cor i defugint camins
d'home...». Trad.
M. Peix). La relació entre l'autor
d'aquesta carta
i l'Aristòteles dels Problemata és doncs innegable: en
ambdós casos, la relació entre melancòlic i savi és estreta,
gairebé és identitat. Y. Hersant, en relació a aquestes paraules
d'Hipòcrates i al Problema XXX, apunta (nota 17) que «perdre els
contactes amb el món pot ser una característica tant dels
melancòlics com dels estudiosos, tota la paideia
dels quals malda per assolir la sophia.»
I es pregunta:
«D'aquestes actituds anàlogues no es pot tal vegada inferir una
idèntica causa?»
3 Torna
la convulsió, el thorybos (θόρυβος),
la mateixa dels abderites en la carta
anterior.
4 L'Hipòcrates
d'aquesta carta demostra tenir present la doctrina d'Aristòteles:
«Com que tota la volta del cel i l'univers són esfèrics i
permanentment en moviment, hi ha necessàriament dos
punts,... que són inamovibles i que contenen l'esfera, al
voltant dels quals tot l'univers es mou en desplaçament circular, i
que s'anomenen pols (póloi).»
(De mundo, 391b,
citat per
Stephani Thesaurus
s.v. πόλος). Es reenvia així
mateix a la doctrina democritea sobre el moviment vorticós
(dinoumenos) dels àtoms. Aquí els astres són polykinêtoi
(πολυκίνητοι), tenen un gran
moviment, molt variat. Tant Littré com Y. Hersant opten per donar
al mot polos (πόλος)
el significat de volta del cel que corona els astres, però creiem
que cal referir-lo al seu significat aristotèlic de punt astronòmic
«fix» en un univers «en moviment», desplegant així completament
la metàfora doncs –de l'actitud «coherent» del savi envers al
món– i que clou magníficament aquest excursus utòpic,
suggeridor com un mite platònic, del país de la veritat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada