Hipòcrates saluda Fiopèmen.
Havia estat rumiant amb
preocupació sobre Demòcrit i aquella mateixa nit, mentre dormia,
just abans de l'alba vaig tenir un somni arran del qual tinc la
convicció que no hi ha perill (cal dir que em vaig despertar
desconcertat)1.
Em va semblar de veure Asclepi en persona, era al meu costat i ens
trobàvem a la vora de les portes d'Abdera. Però el déu no
apareixia com se'l sol representar, afable i tranquil, sinó amb
actitud exaltada i aspecte aterrador: el seguien unes serps2,
una espècie de rèptils gegants que s'arrossegaven fent àmplies
rosques i produint xiulets esfereïdors com els dels congostos
solitaris i enclotats. Els companys que el seguien venien amb
cabassos ben lligats plens de remeis. Aleshores el déu em va
estendre la mà; tot agafant-la content, jo el suplicava que anéssim
junts i que no em fallés en el tractament. Ell va dir: –Ara com
ara, no tens cap necessitat de mi. Aquesta serà la dea que et
guiarà, que és compartida entre els immortals i els mortals.
Jo doncs em giro i veig una
dona bella i alta, amb el cabell lligat de manera senzilla i un
vestit magnífic; els ulls li brillaven d'una llum tan cristal·lina
que semblava llambreig d'estels. El déu se'n va anar i aquella dona,
agafant-me el canell amb energia i tendresa, em dugué amablement per
la ciutat. Quan érem a prop de la casa on jo pensava que hi havia la
recepció preparada, se'n va anar com un fantasma i va dir més o
menys: –Demà et veuré a casa de Demòcrit.
Quan ja s'havia girat, vaig
preguntar: –Si us plau, noble senyora, qui sou, com us dieu?
–Sóc Veritat –digué– i
aquesta, que veus que va amb mi– i de sobte va aparèixer una altra
dona, també molt bella, però aparentment més altiva i impetuosa
–es diu Opinió i viu entre els abderites.
Quan doncs em vaig despertar
la meva interpretació del somni va ser que a Demòcrit no li cal un
metge, atès que justament el déu de la curació se'n havia anat per
no haver trobat matèria per curar, i que la veritat del bon estat de
salut de Demòcrit és amb ell, i en canvi l'opinió segons la qual
ell ha emmalaltit és entre els abderites. Confio que això sigui
cert, i és així, Filopèmen, no rebutjo els somnis, especialment
quan contenen certa coherència. D'altra banda medicina i divinació
tenen estret parentiu ja que que ambdues arts són filles del mateix
pare, Apol·lo, també avantpassat nostre, capaç de pronosticar
malalties presents i futures i de curar malalties presents i
futures3.
Salutacions.
[Oeuvres Complètes
d'Hippocrates Tome IX, Ed. E. Littré, Paris, 1861, J. B. Baillère
et Fils, pag. 338-342]
1 El
somni del Pseudo-Hipòcrates en aquest àmbit té, sens dubte, una
funció narrativa pròpia. Tot i així cal destacar la importància
de la dimensió onírica per a la pròpia medicina hipocràtica, amb
funció predictiva i diagnòstica. En el llibre sobre la dieta o els
somnis (Vol. IV Loeb Classical Library, pàg. 420) trobem: «Aquell
qui coneix correctament els senyals que apareixen quan dormim es
troba que tenen una important influència sobre totes les coses. En
efecte quan el cos està despert l'ànima és al seu servei i mai és
ama de si mateixa, però divideix la seva atenció entre moltes
coses, l'assignació d'una part a cada facultat del cos a l'oïda, a
la vista, al tacte, a caminar, i per a activitats de tot el cos;
però la ment no es deu a ella mateixa. Quan en canvi el cos està
en repòs, l'ànima, es posa en marxa i desperta, administra la seva
pròpia llar, i ella sola fa totes les activitats pròpies del cos.
El cos quan està dormit no té la percepció, mentre l'ànima, ben
desperta, té coneixement de totes les coses -veu el que és
visible, sent el que és audible, passeja, toca, sent dolor,
reflexiona. En una paraula, l'ànima du a terme totes les funcions
del cos durant el son. El que, per tant, sap com interpretar
correctament aquestes activitats té una saviesa gairebé completa.»
Hipòcrates insisteix d'altra banda (pàg. 421) que hi han uns
somnis «divins, que prediuen a les ciutats o als particulars coses
dolentes o bones», i uns altres on l'ànima prediu «símptomes
físics, d'excés, d'afartament o d'esgotament, de coses naturals,
o canvi cap coses a què no hi ha costum». Els somni d'Hipòcrates
semblaria doncs ser de la primera categoria. Y. Hersant observa amb
subtilesa que es tracta del somni d'un metge, no d'un pacient i té
valor de símptoma i alhora de premonició: revela la situació
actual de Demòcrit i l'evolució futura d'Hipòcrates respecte a
ell.
2 La
serp és l'emblema de la medicina (ja hem vist el bastó de xiprer
en el detall de la processó de Cos). El déu Asclepi s'havia
reencarnat en un rèptil.
3 Apol·lo,
pare d'Asclepi, matant Pitó (el serpent), fa seu l'oracle de Delfos
i el do de la divinació. D'altra banda havia rebut el do de la
curació del centaure Quiró. Veiem doncs que Apol·lo i Asclepi
comparteixen símbols i funcions.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada